22 augustus 2013 | De figuren in de zwarte containers lijken te leven. Door kleine kijkgaten zie je een gevangene en zijn twee bewakers. Slapend, onder de douche, tijdens een ondervraging en etend, met altijd de bewakers op slechts een armlengte afstand.
Kunstenaar/dissident Ai Weiwei maakte zes stalen containers met daarin scènes van zijn gevangenschap van 81 dagen. Hij had tijd genoeg gehad om de details op te slaan. Samen met een groep assistenten herschiep hij zijn cel minutieus. De shampoofles, de kleerhangers, de vegen op de muur. Juist die details – en de banaliteit ervan – maken indruk.
Het werk, dat S.A.C.R.E.D. heet, is in de buurt van Beijing gemaakt en het is een wonder dat het onopgemerkt naar de Biennale in Venetië getransporteerd kon worden. Daar staan de containers nu, wonderwel passend in de barokke kerk waar ze opgesteld staan. Ai Weiwei zelf wordt nog steeds in de gaten gehouden en hij kan niet naar het buitenland reizen en kon dus ook niet naar Venetië komen om de tentoonstelling van zijn werk in te richten. Op de Biennale is ook ander werk van Ai Weiwei te zien.
.
Zo presenteert het Duitse paviljoen zeer prominent een grote installatie van Ai met een woud van honderden krukjes waar je doorheen kan lopen en is er op Giudecca een enorm werk waarin hij een paar ton staal verwerkt heeft, dat afkomstig is van gebouwen die ingestort zijn bij de aardbeving in Sichuan in 2008. Totaal verwrongen stalen staven, die door vaklui maandenlang met de hand terug gevormd zijn tot kaarsrechte stukken.
Daarmee is Ai Weiwei alom tegenwoordig op de expositie. De Chinese kunstenaars die hun werk in het officiële China paviljoen presenteren – en de censoren – hebben het nakijken. En de vraag of de uiterst politieke kunst van Ai Weiwei eigenlijk wel echte kunst is, is door de organisatoren van de Biennale met een volmondig ‘ja’ beantwoord.